Odbiór mieszkania od dewelopera – okiem inspektora

Niniejszy artykuł nie jest zbiorem porad dla osób kupujących i odbierających mieszkanie lub dom od firmy deweloperskiej, ale refleksją na ten temat z punktu widzenia inspektora uczestniczącego w odbiorach jako reprezentant klienta nabywającego lokal.

Praktycznie każde nowo-powstające czy istniejące już osiedle ma swoje forum internetowe. Na wielu z nich pojawia się pytanie: czy warto na odbiór przyjść z profesjonalistą – inspektorem budowlanym? Czy na cokolwiek może on się przydać? Opinie na forach internetowych są najczęściej rozbieżne. Co przemawia przeciw: poniesienie kosztów około 200-300 zł; niektóre wykryte usterki są widoczne gołym okiem i nie trzeba żadnego fachowca, by to stwierdzić; w Internecie znajduje się sporo podpowiedzi, na co zwrócić uwagę przy odbiorze. Za przyprowadzeniem fachowca przemawia to, że jego doświadczenie i wiedza pozwolą z całą pewnością wykryć wszystkie lub prawie wszystkie mankamenty, co jednocześnie zmniejszy do minimum ryzyko poniesienia dodatkowych i niespodziewanych kosztów przy wykańczaniu mieszkania; tak naprawdę koszt 200-300 zł w stosunku do wartości mieszkania to żadna kwota. Zatem – co robić? Trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Proponowałbym jednak, aby odpowiedzieć sobie na następujące pytanie: czy do kupna innej wartościowej rzeczy np. samochodu skorzystalibyśmy z pomocy kolegi lub kogoś z rodziny, czy warsztatu samochodowego, który za odpłatną usługę dokona dokładnego przeglądu pojazdu. Czy może jednak sami sobie radzimy? Zakładam oczywiście całkowitą nieznajomość branży motoryzacyjnej kupującego.

Jeżeli już wiemy, jaką wybierzemy odpowiedź – postąpmy podobnie w przypadku mieszkania. Trzeba mieć jednak na uwadze, że koszt zakupu mieszkania jest wielokrotnie większy od ceny samochodu.

O deweloperach.

Jednoznacznie mogę poradzić klientom, by przy wyborze zakupu mieszkania brali pod uwagę wielkość dewelopera oraz ilość zrealizowanych przez niego inwestycji i czas jego istnienia na rynku. U znanych deweloperów odbiory przeprowadzane są sprawnie, przedstawiciele firm ze spokojem reagują na dostrzeżone usterki i wpisują je do protokołu odbioru, nie dyskutują i są bardziej otwarci na klienta, a co najważniejsze wszystkie uwagi wpisane do protokołu usuwane są w wyznaczonym terminie. Gorzej przedstawia się sytuacja u „małych” deweloperów działających przede wszystkim na peryferiach dużych miast. Tu jakość wykonanych robót jest gorsza (chociaż zdarzają się wyjątki), a na każdą znalezioną usterkę są żale, pretensje, dyskusje i znane już powiedzenia typu: płytkarz to wyrówna, malarz to zaszpachluje. Często też infrastruktura wokół budynków przedstawia się na etapie planów, a nie zrealizowanych przedsięwzięć. Ale przyznaję, że całkowicie ich rozumiem, bo, przy obecnej koniunkturze, być może, zmuszeni zostali do obniżenia ceny uzyskując mniejsze zyski, niż zakładali przed przystąpieniem do realizacji inwestycji. A tu jeszcze dochodzą, nie policzone wcześniej, dodatkowe koszty i problemy wynikające z usunięciem zauważonych usterek. Też bym się denerwował.

Reasumując można jednak powiedzieć, że ogólna jakość wykonanych robót w budynkach mieszkalnych zrealizowanych przez deweloperów ulega systematycznej poprawie. Z pewnością ma na to wpływ współczynnik podaży do popytu. Może warto pomyśleć o zakupie nowego mieszkania?

O inspektorach.

Inspektorzy, którzy świadczą usługi pomocy przy odbiorach nieruchomości od deweloperów zawsze są reprezentantami klientów i zawsze działają na ich rzecz, nawet wtedy, jeżeli pracownikiem dewelopera okazuje się znajomy, czy kolega ze studiów. Osobiście nie miałem takiego przypadku, chyba, dlatego, że większość inwestorów zatrudnia osoby młode, a ja należę już do osób „ po czterdziestce”. Po drugie inspektorzy dysponują odpowiednim sprzętem pomiarowym, którego przeciętny nabywca mieszkania nie posiada, a nawet nie jest w stanie wypożyczyć.

Wszystkie zawarte w niniejszym artykule spostrzeżenia są wynikiem moich własnych doświadczeń a nie rezultatem zasłyszanych opowieści innych osób.

Zachęcam do przeczytania kolejnego mojego artykułu , w którym rozwinę temat: o inspektorach i o klientach.

Autor: Francesco / 2014 r.

Firma ALLORA dziękuje wszystkim, którzy skorzystali już z usług naszej firmy.

Są to setki osób wyrażających swoją wdzięczność w różnoraki sposób. Najlepszym dowodem, że zyskujemy zaufanie wśród klientów jest fakt, iż 60 ÷ 70% naszych zleceniodawców stanowią osoby, które trafiły do nas z polecenia.